I treba da vas primetimo. I upamtimo. Tome društvene mreže i služe. Ali bolje je da to ne bude po greškama. Zato evo liste najčešćih autogolova na ovoj mreži (i šta sve, avaj, iz njih vidimo). Bolje je da to čujete od mene, nego da nikad ni ne čujete (od konkurencije, head huntera ili potencijalnog poslodavca).

Da li ima slovnih grešaka u vašem imenu ili prezimenu?

Verovali ili ne, pojavio se nedavno čak i profil sa sledećom matricom “ime Imeprezime” (znam gospođu; možda sam i indirektno kriva). Čak i da se tek prijavljujete i prvi put kreirate svoj profil, proverite šta ste tačno otkucali i korigujte dok ne bude savršeno.

Potkrade li vam se i najmanja greška u imenu i prezimenu, neće vas naći oni koji vas poimence traže – stari drugovi, kolege, poslodavci – a svakome ko na vaš profil naiđe izgledaće da ste brzopleti, nepažljivi ili toliko neiskusni na kompjuteru da vam se malo šta u poslu može poveriti.

Da li ste pogrešili u engleskoj verziji svoje profesije, funkcije ili zvanja?

Samo zato što neke reči zvuče slično, ne znači da i znače isto u našem i stranom jeziku. Ako ste advokat, a za sebe na engleskom napišete da ste “Advocate”, onda nam poručujete da ste po zanimanju “pobornik”. Vaša profesija ne može biti “PR” – u svetu ono što se ovde pod tim  podrazumeva zovu “Publicist”, a ako se zaista bavite celokupnim poslom “Public Relations” onda uz to treba da ide i karijerni nivo na kom ste (“Coordinator”, “Manager”, “Director” i slično). Ako napišete “Engeneer”, algoritam mreže će vas zaobići i neće vam pokazati, recimo, poslove namenjene svakome ko je po struci “Engineer”. A potencijalni poslodavci će zbog te slovne greške pomisliti da ste nedovoljno pažljivi – izgubićete poen, možda i presudan, u borbi za radno mesto. Linktin ima oko 400 miliona profila, mahom su na engleskom; potražite svoje kolege, mentore, profesore, proverite kako većina njih definiše svoju profesiju, pa to primenite.

Da li nas za nijansu previše ubeđujete u svoje iskustvo?

Da li u opisu tvrdite da ste “iskusni izvršilac”, “pouzdani profesionalac”, “experienced executive”? I da li verujete da mi ne primećujemo manjak samoupouzdanja koje takvi opisi kriju?

Niko s bogatim radnim iskustvom ne mora da nas ubeđuje u svoj bilans – godine službe, zaduženja i tok karijere govore sami za sebe. Nećete naći opise poput “načitanog profesora”, “uspešnog lekara”, ni “poznatog glumca”. Oprah Winfrey ne opisuje sebe kao “najuspešniju ženu u istoriji televizije” (a mogla bi), već samo nabraja ono što zaista radi “CEO, Producer, Publisher, Actress & Innovator”. Držite se činjenica, delovaćete poslovnije.

Da li pokušavate da se istaknete pišući o sebi KRUPNIM SLOVIMA?

Lepo je što ste se dosetili kako da se trenutno izdignete iznad ostalih, nije da ne cenimo vašu originalnost… ali… Niko nije iznad usvojenih konvencija, a jedna od najpoznatijih je da krupna slova na Netu sugerišu vikanje. Ako ne biste vikali sa govornice na skupu punom kolega, nemojte pisati o sebi krupnim slovima. Skromnost je na ceni, a samoljublje nije.

Da li je vaša profilna fotografija mutna, nejasna, loše kadrirana, još gore osvetljena – drugim rečima, štetna?

Poenta stavljanja slike na profil je da vas poznamo kada se sretnemo ili, obrnuto, da vas se setimo posle susreta uživo, kad vas potom vidimo na Linktinu. Slika iz pasoša nije rešenje, kao ni ona sa letovanja. Želimo da vas vidimo u poslovnom izdanju. Neka vas fotografiše neko iole vičan tome (a svaki pametni mobilni daće vam sliku u dovoljnoj veličini; šta više, moraćete da je smanjite). Čak i ako ste od nedavno na Linktinu, nemojte umesto profilne slike da ostavljate praznu ikonu biste – upadljivo liči na pečat, kao da neko klonira bezlične profesionalce.

Da li ste, umesto struke ili zvanja, napisali da tražite posao ili novu poslovnu priliku?

I’m looking for a job” i “I’m looking for a new job opportunity” – to su dve najnekorisnije fraze koje možete da napišete. Niko od potencijalnih poslodavaca, pa ni od dobronamernih ljudi spremnih da posreduju, nema vremena da istražuje čime se vi bavite. Niko neće kliknuti na vaš profil iz puke radoznalosti, pitajući se šta li vi ciljate na tržištu rada. Ljudi traže određene struke – konkretna znanja, a ne zagonetke. Ako ne navodite struku ili tačno kakvu priliku tražite, vi se opušteno igrate, dok mi ostali užurbano radimo. Ispadate. “Nezavisni stručnjak za marketing” je recimo dobar opis – između poslova ste, ali još uvek ravnopravno u igri.

Da li šaljete pozive ljudima sa razgranatom mrežom (koju su gradili godinama) u vreme kad nemate još ni desetak konekcija, ni profilnu sliku, niti išta o sebi i svom radu?

Zašto bi iko prihvatio poziv od nekoga za koga nikada nije čuo, a o kome ne može ništa ni da sazna? Ni šta taj ume, ni gde je radio, ni s kim je radio, ni sa kim se zna, ni šta ga zanima! Mrzelo vas da popunite i da se vezujete sa poznatima, ali zato startujete nepoznate? Pa to je srodno dolasku na nečiji zatvoreni skup, bez pozivnice, kotizacije i bez vizitke. Nećete ući. Tek kad se detaljno profilišete i oformite svoj reprezentativni krug kolega i poznanika, onda ima smisla i da se obratite ponekoj nepoznatoj osobi koja vam izgleda zanimljiva, ako smatrate da vas nešto sa tim osobama povezuje. Nisu obavezne da vas prihvate, ali šanse su veće, ako je jasno ko ste i zašto bi taj neko eventualno hteo da bude u kontaktu s vama.

Da li pravite novi profil samo zato što ste zanemarili stari?

Ne budite lenji, dobro pretražite mrežu pre kreiranja novog profila. Možda ste već prisutni, već vezani sa nekolicinom  kolega i poznanika. Oni će se začuditi ako dobiju novi poziv od vas. Prvo će pomisliti da ste ih u nekom trenutku obrisali, pa da ste se sad predomislili. Da li će im se to dopasti? (Da li bi to vama prijalo?) Ako ste naprosto zaboravili lozinku, tražite link za njenu promenu i ažurirajte svoj originalni profil. Obrišite koga više ne želite među konekcijama, dodajte nove ljude, dopunite svoj CV, ažurirajte veštine. Linktin čuva sve vaše ranije informacije i mudrije je iskoristiti taj kapital da brže dođete do kvalitetnog profila. (Da, Linktin meri popunjenost svakog profila i ta “ocena” utiče na neke mogućnosti unutar mreže).

Da li zloupotrebljavate format ličnog profila da predstavite organizaciju?

Kad dobijem poziv za povezivanje k’obajagi od nekog brenda, a ustvari od osobe koja taj brend gura gde mu nije mesto, apsolutno ignorišem te ponude, ma mi došle od pobratima, kuma ili najbolje drugarice. Linktin je poslovna mreža za pojedince, kao Fejsbuk za profesionalce. Svako ko napravi lažni profil vrši prekršaj, koji ne treba podržati. Vaša firma ili organizacija mogu da se predstave na primeren način, kroz organizacijski profil, koji možete da aktivirate pod određenim uslovima (ako pripadate stvarnoj organizaciji, sa domenom i jednobraznim e-adresama). Ako to nemate, onda vam je na raspolaganju opcija da pokrenete grupu i kroz nju promovišete svoju delatnost. Možete vi mene i da otpišete kao baba-žvaku, no ja neću zbog toga spavati loše. Niko ozbiljan neće vas shvatiti ozbiljno ako pokušavate da izblesirate sistem. To je izbor amatera, a pravi igrači se pridržavaju logičnih pravila.

Da li otvoreno reklamirate proizvode i usluge u sklopu dužih tekstova, gde im nije mesto?

Da budem iskrena, to vam ne bi ni pošlo za rukom na engleskom jeziku. Algoritam bi takav sadržaj odmah prepoznao. To se kosi sa ugovorom koji ste pri pristupanju mreži prihvatili. Linktin omogućuje da planirano distribuirate promotivne poruke – naravno, plaćene. Ako zaobilazite smislenu opciju da platite oglas koji cilja određene lokacije, profesije, zvanja, teme, nivoe itd., to nama poručuje da, najblaže rečeno, razmišljate kratkoročno i da vaše poslovanje nije na nivou globalno prihvaćenih običaja. Linktin često tu mogućnost nudi i probno, bez naplate. Neka je vaša organizacija i „jedan od vodećih igrača u regionu“ (pročitah takav “oglas” pre dan-dva), vaša odluka da zaobiđete pravila vas obara na nivo vodećeg foliranta.

Da li oglašavate otvorena radna mesta u formatu predviđenom za duže tekstove?

Sve što navedoh gore za oglašavanje proizvoda ili usluga kroz alat za razmenu znanja važi i za švercovanje oglasa za posao. Linktin ulaže velika sredstva i trud da poboljša mehanizme za nuđenje, odnodno traženje poslova. Upravo je ovih dana predstavljena nova Job Search aplikacija, namenjena mobilnim uređajima. Ozbiljni kandidati ne bi se ni javili nekome ko neće da koristi postojeći profesionalni alat kako je predviđeno. Mi smo neozbiljni, ali dođite radite za nas. (Evo…)

Da li postujete, lajkujete ili šerujete sadržaje koji nemaju poslovni karakter?

Razglednice rodnog grada, nacionalna himna, uspesi domaćih sportista, vaš omiljeni restoran, matematičke mozgalice, portret političara kom se divite – i sve drugo što nema direktnu poslovnu vrednost za druge profesionalce na mreži, ne pripada u protok informacija na Linktinu. Jedino što time postižete je da iritirate ljude koji bi mogli da vam budu korisni. Naravno, predstavljate sebe kao nekoga ko ne razume prirodu i svrhu društvenih mreža. Fejsbuk je platforma za takav šareniš, Linktin izričito nije.

* * *

I na kraju, naziv ove mreže se izgovara “Linkt-in”, sa naglaskom kao “Tin-tin” (a NE “Lin-kedin”, kao “bensedin”). Ako u tome rutinski grešite u razgovoru, jasno je da ne znate dobro engleski, da se ne krećete po skupovima i treninzima i da ne pratite čak ni besplatne obuke preko Interneta – inače biste usvojili pravilan izgovor. A to baš i ne treba da zaključimo, zar ne? (Pogotovu ako na profilu navodite da znate engleski.)

* * *

Ne može biti slučajno što sam – na osnovu stvarnih primera iz Srbije – popisala ovih 13 autogolova, za samo 13 dana.

Lopta je sad kod vas.


Napisala Maja Vujović. Tekst je prvobitno objavljen na LinkedInu.